Klas Gustafsson tillförordnad vd för Tekniska verken

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken. Foto: Crelle
29 augusti 2023 07:10
Den 1 september tar vice vd Klas Gustafsson över som tillförordnad vd för Tekniska verken-koncernen fram till dess att nuvarande vd Charlotta Sunds efterträdare är på plats. Rekryteringsprocessen pågår just nu.

I maj i år stod det klart att Charlotta Sund går in som vd för det svenska statliga rymdbolaget SSC, Swedish Space Corporation. Tekniska verkens styrelse inledde omgående processen med att rekrytera en efterträdare, och fram till att den personen är på plats träder nu Klas Gustafsson in som tillförordnad vd.

– Klas har gedigen erfarenhet och kunskap om hela koncernen och det är glädjande att han tackat ja till uppdraget. Fram till dess att en ny vd är på plats kommer Klas att bidra på ett utmärkt sätt till en friktionsfri övergång, samt i vår strävan att fortsätta bygga världens mest resurseffektiva region, säger Maria Almesåker, styrelseordförande, Tekniska verken.

Rekryteringsprocessen fortgår i hög takt. En realistisk bedömning är att den nya vd:n ska kunna börja under första halvåret 2024.

– När en ledare på den här nivån ska tillsättas måste det få ta lite tid. Det viktigaste är att vi hittar rätt ledare, inte att det går snabbt. Personer som kan komma att bli aktuella för tjänsten har även ofta långa uppsägningstider. Vi har ett nära samarbete med en erfaren och välrenommerad rekryteringspartner och har hög tilltro till processen, säger Maria Almesåker.

Klas Gustafsson har en gedigen bakgrund inom Tekniska verken, och var vd på dotterbolaget Mjölby-Svartådalen Energi AB 2002-2011 innan han tillträdde rollen som vice vd. Klas har en bakgrund inom militären och är Tekniska verkens representant i flera styrelser och andra externa sammanhang.

– Jag ser fram emot att leda koncernen den närmaste tiden. Tekniska verken kommer att fortsätta att ha en central roll i den energi- och cirkularitetsomställning som nu pågår i rask takt. Redan under september gör vi en slutlig invigning av vindkraftparken i Sunne som nu står helt klar, samt tar första spadtaget på vår nya sorteringsanläggning för avfall inom Gärstadområdet i Linköping, säger Klas Gustafsson.

Charlotta Sund kommer att finnas tillgänglig till den 30 september, då hon avslutar sin anställning.

–  Jag vill rikta ett stort tack till Charlotta för hennes insatser som vd under fem år. Hon har bidragit till en stark utveckling när det gäller ökat kundfokus och digitalisering, och har samtidigt genomfört satsningar inom energi och hållbarhet i tider när energibranschen varit i fokus som aldrig förr, säger Maria Almesåker.

Tidigare pressmeddelande: Charlotta Sund slutar som vd för Tekniska verken under 2023

För mer information, kontakta gärna:

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken i Linköping AB (publ)
E-post: klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Maria Almesåker, styrelseordförande, Tekniska verken i Linköping AB (publ)
E-post: maria.almesaker@tekniskaverken.se

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken. Foto: Crelle