Ny fjärrvärmeledning invigdes i Väderstad

15 december 2021 19:00
Under onsdagskvällen (15 december) invigdes MSE:s nya fjärrvärmeledning som kopplar ihop Mjölbynätet med Väderstadnätet. Den nya ledningen ersätter den lokala panna som producerat fjärrvärme genom eldning av halm.

Den nya fjärrvärmeledningen förser invånare och företagare i Väderstad med hållbar och resurseffektiv fjärrvärme. Ledningen som är 10,8 kilometer lång sträcker sig från Viringe industriområde i Mjölby till Väderstad AB, där den kopplats ihop med Väderstadnätet. Ledningen passerar Hogstad och boende utefter den kommer också att kunna erbjudas anslutning.

- Jag är jätteglad över att vi har invigt den nya ledningen. Vi har fått så många positiva reaktioner från boende i Väderstad, särskilt nu när elpriset är så högt, intresset för fjärrvärme har ökat markant. Väderstad är en ort som växer och vi kan vara med och underlätta expansionen, och bidra till utvecklingen, genom att leverera resurseffektiv energi, det känns verkligen både bra och viktigt, säger Fredrik Remneblad, vd för MSE.

Mjölby-Svartådalen Energi (MSE) påbörjade arbetet med den nya fjärrvärmeledningen den 1 februari 2021 och beräknade att det skulle vara klart under våren 2022, men det gick snabbare än planerat och arbetet avslutades redan i november.

Fjärrvärmeledningen har kostat 35 miljoner kronor.

För mer information kontakta gärna:
Fredrik Remneblad, vd, MSE, 0142-855 10
fredrik.remneblad@mse.se